de markt van Bac Ha - Reisverslag uit Bắc Hà, Vietnam van Carien, Jan, Jip, Cas, Mart Grunsven - WaarBenJij.nu de markt van Bac Ha - Reisverslag uit Bắc Hà, Vietnam van Carien, Jan, Jip, Cas, Mart Grunsven - WaarBenJij.nu

de markt van Bac Ha

Door: Carien, Jan, Jip, Cas, Mart

Blijf op de hoogte en volg Carien, Jan, Jip, Cas, Mart

15 Juli 2012 | Vietnam, Bắc Hà

Na heerlijk geslapen te hebben in de homestay zijn we vanochtend om zes uur alweer op pad gegaan. Er wacht ons een reis naar de markt van Bac Ha van 90 km. Met een beetje geluk zijn we er over twee en een half uur. Onderweg zien we weer een volledig ander landschap aan ons voorbij trekken. Minder rijstvelden en meer jungle achtig. Het is hier ook weer veel armoediger.

Onze gids Viet heeft ons gisteren zijn levensverhaal verteld. Zijn ouders waren van de minority Tai dien in 1980 in een bepaald dorp zijn komen wonen. Van hun achtergrond was niets bekend. Viet is in 1981 geboren. Direct daarna brak er een grensconflict uit met China. Zijn ouders werden door een bom van de Chinezen getroffen en zijn overleden. Omdat niet bekend was of Viet familie had is hij door mensen uit het dorp opgevoed. Toen hij acht was is hij tijdens de jacht zijn begeleiders kwijtgeraakt. Heeft toen vijf dagen rondgezworven en is toen uiteindelijk bij een dorp terecht gekomen. Deze hebben hem naar de stad gebracht waar hij een paar jaar op het, ik denk, gemeentehuis heeft doorgebracht en is opgevangen. Daarna is hij gaan werken boor een Franse familie. Vervolgens op zijn veertiende gids geworden. Nu getrouwd en bijna vader. Eind goed al goed?

Dat even tussendoor.
Aangekomen op de markt geloof
Je je ogen niet: een bonte mengeling van mensen en waren. Je kikt je ogen uit. Hier zeggen foto's duidelijk meer dan woorden.

• 15 Juli 2012 - 21:33

Jacq:

Kun je je toch niet voorstellen, zo n verhaal van Viet. Indrukwekkend denk ik.

Misschien kan t kappertje hier (foto) nog wat van leren. Luxe kapsalon!